Save the date: Symposium Social VR & Gaming

June 15, 2023 | 10:00 – 12:00 MESZ | online

Presentation & discussion of two new studies by the Immersive Democracy Project.

Keynote 1: VR Gaming between Democracy Promotion and Right-Wing Extremism: Threats and Potentials for Digital Civil Society


Mick Prinz (Project Manager Good Gaming – Well Played Democracy)


Creating immersive worlds and enabling social interactions between users has long been an integral part of digital gaming worlds. The far right also uses the possibilities provided by video game spaces to network in various places in gaming, to build groups, and to disseminate inhumane content. Platforms such as Roblox, Minecraft, and GTA Online are particularly susceptible to far-right meta-politics. Development and design of virtual realities and the Metaverse must draw on these experiences and think along the threats, but also the opportunities from the gaming world.

Keynote 2: Worldbuilding in Social VR:Political implications of avatar and space design in VRChat, Rec Room and others.

Arne Vogelgesang (Association for the Study of Social Composition).


Given that many social VR platforms tend to rely heavily on usergenerated content, decisions about the possibilities and limits of influencing the “look and feel” of virtual social spaces are not just technical issues, but important factors in the formation of the political culture of such spaces: decisions about the possibilities of aesthetic participation are also decisions about governance. However, while user safety and protection from digitized violence are recognized as important aspects of shaping inclusive social spaces in VR, the role of their aesthetics in relation to this is less clear to assess. This talk exemplarily outlines the feature sets of some social VR platforms in terms of how they enable, encourage, and control aesthetic co-creation by users and speculates on the influences of different models of content production on the emergence of communities in social VR.

Demokratie im Metaverse: Erkenntnisse aus VR Gaming und Social VR

Do. 15. Juni 2023 | 10:00 Uhr–12:00 Uhr MESZ | Onlineveranstaltung

Vorstellung & Diskussion von zwei neuen Studien des Projekts Immersive Demokratie

Keynote 1: VR Gaming zwischen Demokratieförderung und Rechtsextremismus: Bedrohungen und Potentiale für die digitale Zivilgesellschaft

Mick Prinz (Projektleitung Good Gaming – Well Played Democracy)

Immersive Welten zu erschaffen und soziale Interaktionen zwischen User*innen zu ermöglichen ist schon lange integraler Bestandteil von digitalen Spielewelten. Auch die extreme Rechte nutzt die von Videospielräumen bereitgehaltenen Möglichkeiten, um sich an verschiedenen Stellen im Gaming zu vernetzen, Gruppen aufzubauen und menschenverachtende Inhalte zu verbreiten. Besonders Plattformen wie Roblox, Minecraft oder GTA Online sind anfällig für eine rechtsextreme Metapolitik. Entwicklung und Design virtueller Realitäten und des Metaverse` muss auf diese Erfahrungen zurückgreifen und die Bedrohungen, aber auch die Chancen aus der Gaming-Welt mitdenken.

Keynote 2: Worldbuilding in Social VR:Politische Implikationen von Avatar- und Raumgestaltung in VRChat, Rec Room und anderen

Arne Vogelgesang (Verein zur Untersuchung Sozialer Komposition)

Angesichts der Tatsache, dass viele Social-VR-Plattformen dazu neigen, sich in hohem Maß auf nutzer*innengenerierte Inhalte zu stützen, sind Entscheidungen über die Möglichkeiten und Grenzen der Beeinflussung von “Look and Feel” virtueller sozialer Räume nicht nur technische Fragen, sondern wichtiger Faktor in der Herausbildung der politischen Kultur solcher Räume: Entscheidungen über die Möglichkeiten ästhetischer Teilhabe sind auch Entscheidungen über Governance. Doch während User Safety und Schutz vor digitalisierter Gewalt anerkannt wichtige Aspekte der Gestaltung inklusiver sozialer Räume in VR sind, ist die Rolle ihrer Ästhetik in Bezug darauf weniger klar zu bewerten. Dieser Vortrag skizziert beispielhaft die Feature Sets einiger sozialer VR-Plattformen dahingehend, wie sie ästhetische Mitgestaltung durch Nutzer*innen ermöglichen, fördern und kontrollieren und spekuliert über die Einflüsse unterschiedlicher Modelle von Content-Produktion auf die Entstehung von Communities in Social VR.

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